March 19, 2015

Umrah 2015 : Madinah Al Munawarah

Hai Assalammualaikum!


Alhamdulillah last last week, 17 Feb - 28 Feb aku sekeluarga pergi mengerjakan umrah. Syukur alhamdulillah semuanya dipermudahkan. Kami pergi ikut Andalusia Travel & Tours and I suggest you all ikut lah dorang. Service superb! Maybe some of you yg ada pengalaman pahit dgn agency ni but for me... aku suka gila! Puas hati sangat! Kami naik Saudi Airline which is best sbb ada tv kecik tu so boleh layan movie hehe. Fest time babe! Flight to Jeddah amik masa lebih kurang 8 jam then naik bus menuju ke Madinah dlm 6 jam.



Aku sampai Madinah dlm pukul 1 pagi (waktu sana). Aku stay kt Mubarak Madinah Hotel. FYI Madinah & Mekah lambat 5 jam dr Malaysia. MasyaAllah org kt sana suka hon2. Bawak pun agak bahaya (some of it or maybe driver bus aku je kot haha) Naik fening aku dgr hon all the time. Btw group aku dpt mutawwih yg mmg duduk sana tp dia org Indonesia. Yg best ustaz ni tahu banyaaaak benda pasal Mekah & Madinah so sepanjang kami dgn dia, lots of lots of lots of infos we got from him. And dia bawak kami jumpa unta!



Fest time nampak Masjid Nabawi ya Allah rasa nak menagis. Subhanallah cantik sgt! Best nya org2 kt sini mostly berbahasa melayu. Maybe sbb ramai jemaah melayu (Malaysia n Indonesia) so nak org dtg beli kena lah pandai amik hati kan. Kt sana aku speaking melayu je. Nak beli brg pun sng. A little tip: nk shopping kt Madinah is way better and worth it dari Mekah sbb same thing, different price. Mekah mahal sikit. Aku igt sorg penjual ni selalu ckp, "Malaysia boleh! America no boleh!"


Antara aktiviti aku di Madinah... shopping! (hai... kt sini lah cinta aku berputik dgn ustaz Kedah hehe). Selain tu... ziarah luar ke masjid-masjid, Bukit Uhud, Ladang Kurma, Pasar Kurma, Sokaifat Bani Saedah, Masjid Ali, Masjid Saidina Abu Bakar dan Masjid Ghammah, Muzium Rasuluallah dan Asma Ul Husna.


Masa aku kt sana, Agong Malaysia pun ada. Banyak gila kereta mewah depan Hotel Oberoi Medina. Aku igt kan apa, rupanya org Malaysia gak hahaha no wonder lah aku nampak org Tabung Haji... Madinah sangat cantik. Sangat tenang. Sempat aku merasa solat Jumaat kt sini. First time ever! Tak lupaaa... makanan kt sana sedap2! Berselera sungguh aku. Benda alah yg selama ni aku tak makan, kt sana aku telan je semua...












Sokaifat Bani Saedah 
(tempat Saidina Abu Bakar di angkat menjadi Khalifah)





Menunggu giliran utk Masuk ke Raudhah 



Makam Nabi Muhammad
(only men can enter. women are not allowed)






Note: Selasa pagi gerak KLIA. Flight pukul 3. Kt sana org Andalusia tlg settlekan barang2 semua, ada taklimat dan bacaan doa. Sampai Jeddah, mutawwih group aku (bus 2) dah tunggu. Actually ada sedikit cacat cela bab pengurusan masa di lapangan terbang Jeddah. Mutawwih tah kemana, kitaorg blur nk kemana. Dia mcm kami anak tiri sikit sbb mutawwih group kami takde. Mutawwih yg ikut tu group 1 punya. But kami postive kan diri. Semua ni dugaan Allah. Kalau kita mengeluh kita tak redha and mempertikaikan dugaan Allah pula so doa sêmola dipermudahkan. Alhamdulillah lepastu smooth je process sampai lah hari terahir kami di sini. For me, standard lah ada pros & cons nya. Nothing is perfect. I tetap puas hati dgn Andalusia :)

July 17, 2014

Foundation (FCM) MMU


Assalammualaikum!

Alhamdulillah nak dekat 10 ramadhan terakhir dah. Masyaallah cepat masa berlalu. Tanpa sedar nak raya dah. Baju raya dh siap? Aku punya tah apa cer tah. Sabar sabar!


Okay. Basically aku nak talk about MMU coz ramai jgk yg IM, email aku tanya macam2. Basically korang tahu kan apa MMU? Multimedia University. Right now MMU ada 3 branches; Cyberjaya, Melaka, Johor Bahru








MMU ada 3 intake; March, June, Oktober. Kalau nak rasa orientation best dan awesome, daftarlah utk June intake coz that is the major intake. Kalau Mac dorang guna result trial and if korang banyak sangat masa sampai dah tak tahu nak bazirkan dengan apa so masuk lah awal. Belajar lah puas2 isi masa lapang. Macam aku dulu, banyak benda nak bazirkan masa tunggu result hahaha. Orang masuk Oktober intake bila dorang x dpt mana2 ipta (for 2nd intake) or maybe dorang nak bazirkan masa lagi dengan benda2 lain. Who's know right? 


Aku sentuh bab Faculty of Creative Multimedia dulu okay sbb course aku. Course lain boleh refer dkt aku jgk. Those yang dah ada diploma or foundation ke boleh terus apply degree tapi yg baru habis spm tu apply foundation dulu ye dik. Foundation setahun je. One more thing, MMU tak mcm ipta n ipts lain. Dorang guna Trimester which means setahun ada 3 semester. Thats why sem break x lama, 3 minggu je. First and second sem are called sem panjang or long sem (3 months) and 3rd sem is the short-sem (sebulan setengah)







Throughout foundation, korang akan belajar banyak benda such as drawing, computer graphic, english and photography. Ada jgk subject Visual Communication and Research (VRC) and media subject. For me, foundation is the easiest thing ever. Mula2 yes rasa susah tapi lama2 okay je. Jangan risau, lecturers semua bagus2! Orang yg berpengaruh jgk dalam dunia seni. For example, Che Mat. Gambar dia keluar dkt The Star online. PM pun wish dia dkt twitter! And yes, MMU takdelah fully english okay. Lecturers kdg2 guna bahasa jgk. Nak tanya dlm bm pun sokay. Tak pandai english takpe!




Che Mat yg tengah. 




Kalau bab duit mmg aku tak jamin sangat cukup ke tak. Masa aku foundation sem 3 dulu, seminggu tu dekat RM300+ jugak aku habis only for printing. Tapi rasanya skrg kerja x banyak printing sangat. Masa batch aku dulu je "spesel" sikit asek2 print. Right now, MMU bagi priority for hostel to foundation students but after that depend korang dpt ke tak since 2 blocks hostel tengah renovate. Jangan risau, dorang asingkan muslim dgn non-muslim. Bayaran hostel pun tak mahal. RM300+ for one sem (if im not mistaken). Best thing is tenet laju! Sangat laju! Sehari boleh download lots of movies!



Kalau ada peluang, korang apply lah hostel sbb kalau duduk luar cost hidup tinggi! Sewa rumah aku sebulan je rm2500 tp bahagi 8. Still mahal jgk. So better duduk hostel. In case korang rasa mcm nak "menyusahkan mak bapak" sikit hahaha duduk lah luar. Best jgk duduk luar. Rasa bebas. Rasa "hidup student" tu. Well, to be frank kita bukan nak menyusahkan mak bapak, tapi nak rasa hidup student. Apa barang duduk hostel kan? :D



Itu je kot for now. Nanti aku sambung pasal degree pulak! Cios! Alang2 tu, layan sikit youtube nie. Muhasabah diri dengan isu Palestin.