May 22, 2012

MMU , Creative Multimedia


Like I promise before in my previous entry, I will tell u'olls where I further my study after this. Actually aku dah lama terima this offer n I just keep it secret. Well yeahh, I masuk IPTS. Tak masuk matrik, form 6 or IPTA. Aku masuk Multimedia University (MMU) in Foundation Of Creative Multimedia. Cawangan Cyberjaya.



Aku dalam dilema awalnya nak terima yang mana. Antara MMU, UTP or Lim Kok Wing. Usha punya usha and google, ramai ckp MMU much more better than LKW. Wallahualam.


Senaling - Kuala Pilah - Cyberjaya


So aku pun buat solat istikharah 3 malam berturut-turut and alhamdulillah Allah bagi petunjuk. Aku tak mimpi or terbayang but my heart strongly and confidently said MMU is the best! Now excited nak masuk sana gak lah. Medical check-up dah lama buat and bayaran pun. Mula2 kene byr RM1550 and RM600 for hostel. Ramai tanya berapa ribu course aku? For foundation, around 12K (rasanya).


Maybe ramai cakap boleh lah anak org kaya bla bla bla. No, no, no. In fact aku try apply MARA gak. Cuma mungkin rezeki aku kat sini kan? Mmg banyak pakai duit. Seriously. Tapi masuk belajar mana je tak pakai duit nak beli cadar, baju, alat2 serbaguna sebagainya.


Aku daftar 27 Mei which is Ahad depan lah. Aku tak kenal sesiapa nanti. Whatever. Barang dah pack separuh and almost done. Banyak jugak aku angkut haha. Dah mcm pindah rumah terus. Oh course yang aku dpt nie mmg first choice. Igt kan dulu nak apply IT as first choice tapi tah bile fikir2 balik amik Multimedia lah sebab macam rare (bagi aku lah).


Ramai tanya apa aku akan belajar nanti. Aku tak dpt nak tafsir kan. Tapi ada usha website MMU and baca buku dia (org sanun post kan) ada blaja photography sekali! Dalam buku tu mention belajar something like Digital Media, Film and Animation, Media Innovation, Interface Design and Virtual Reality. Maklumat lanjut wait for me dah masuk and start blaja then aku story lagi kat korang okay. Those yg minat this course boleh la refer aku cewah!



Btw, doakan aku kat sana sukses! Insya Allah! Amin!

134 comments:

Unknown said...

saya baru dapat tawaran MARA , dekat MMU lah, tapi course lain sikit,

Animation&visual effect.

Tengah taktahu nak terima ke tak ni ><

Wahh banyakk nya kena pakai duit ..

Unknown said...

oh telupa nak tanya,

pendaftaran tu RM 1550 + RM 600 , yang tu je ke? or ada lagi tambahan ?

reallyy need to know. ><

Ana Farhana said...

course tu dalam faculty creative multimedia jgk cuma majoring dlm animation. first year degree eh? course nie mmg byk pakai duit tp masa foundation lah. degree kureng ckit. tp klu animation sy x sure sbb saya x major bidang tue. tp rasanya tak byk pakai sgt sbb peralatan semua ada just kena korban waktu tidur je :)


itu yuran awal je. then setiap semester kena bayar lah tp awak dpt MARA kan so x payah risau lah. Nanti MARA uruskn.

Anonymous said...

ana, nak tny la. kalau dapat ptptn, ade x duet sara diri? berapa ye? kalau mara, kene apply sendiri ke tru mmu ea? tq.

Ana Farhana said...

Dear anonymous,

ptptn bagi rm8000 je utk foundation. selalunya tak cukup sgt lah sbb nak bayar yuran. Depend dkt course jgk kut tp selalunya balance dy cukup2 lah.

mara takde utk foundation tp degree, yes. yup kena apply sndri. amik borg online je.

Anonymous said...

ooh..ok2. tq ana. :)

sudut gelap said...

hostel sebulan bayar brape ?

Ana Farhana said...

hostel tak bayar kira sebulan.. terus bayar untuk satu sem.

sudut gelap said...

berape ? mahal tak ? oke tak hostel dye ?

Ana Farhana said...

hostel fee satu sem rm200 je.. kalau tanya bab mahal, tuition fee yg mahal. itupun depend faculty apa.

hostel dia okay je. standard lah. satu bilik 3 orang.

sudut gelap said...

seriusly ? nape ade yang cakap dok hostel mahal ..

Ana Farhana said...

bukan hostel yg mahal tp yuran. dah campur semua byk lah. it's better duduk hostel dari sewa rmh dkt sini. lagi super mahal!

sudut gelap said...

hee tQ for the info .. lg satu kst sane provide loan mara kan ?

Ana Farhana said...

Untuk foundation takde lah unless mmg dpt offer dari mara but degree, yes :) Tapi kena apply lah. Nak apply ptptn pun boleh jgk.

Sama2 :) Berminat nk masuk mmu ke?

sudut gelap said...

yup .. insyaAllah intake oct nih .. hee ~ neway thnks a lot for the info ..

Ana Farhana said...

ohh. then welcome to MMU :)
most welcome. anything else nanti nk tanya pasal MMU ke, just ask :)

Anonymous said...

Salam. Nak tau ratio kaum yg blajar kat MMU. Lagi satu, Suasana d sana Sgt sosial tak? Tk

Ana Farhana said...

Kaum tu depend dkt course jugak. Kalau FCM mostly melayu tapi kalau finance n it, banyak cina and engineering banyak india. Foreigner ada je tapi takde lah banyak sangat.

Sosial tu depend dkt diri sendiri kot. Dah 2 tahun sy dkt sini okay je. Asalkan pandai jaga diri. Takde lah sosial sangat. Still okay and environment selesa.

Anonymous said...

salam nak tanya kalau diploma mmu berapa ptptn boleh bagi pinjam? kalau nak mintak mara kita kena masuk mmu dulu baru mintak atau cukup dgn offer letter

Ana Farhana said...

Waalaikumussalam.
Ptptn bagi cukup utk cover duit belanaj and yuran. Saya tak sure berapa tapi depend jgk kelayakan kita sama mcm ipta. Kena masuk dulu baru boleh apply mara sbb nanti dia nak pengesahan dari pihak university and dorang yg akan hntr ke mara, bukan kita. Register dkt eduloan mara. Print borang, isi then submit dkt department finance mmu.

harith said...

Salam, nak tanya, bayar hostel tu RM600 kan? Saya dapat offer MMU Melaka suruh bayar hostel RM600 sebelum hari pendaftaran, bayar macam mana ya kalau pakai CIMB Clicks? Transfer macam biasa ke?

Terima kasih

Ana Farhana said...

Harith,
first congrats dpt offer from MMU :)

Bayar through online boleh or mesin. Just show the prove of payment masa pendaftaran. Dia ada bagi no account mmu kan? so just bank in je,

Ana Farhana said...

Harith,
first congrats dpt offer from MMU :)

Bayar through online boleh or mesin. Just show the prove of payment masa pendaftaran. Dia ada bagi no account mmu kan? so just bank in je,

Anonymous said...

Awak, saya nak tanya, yang foundation tuu yuran dia bayar macam mana? kena bayar sekali gus atau ikut sem?

Ana Farhana said...

bayar ikut sem :)

Anonymous said...

Salam ana.. Nk tnya sikit. Kalau course multimedia creative boleh dpt pinjaman mara tak?

Ana Farhana said...

wassalam...
masa foundation, x dpt tp boleh apply ptptn. Masa degree, dpt. Appal course pun boleh apply. Saya pun skrg guna loan mara tp ada pros and cons dia lah.

Anonymous said...

Salam Ana,hari pendaftaran masuk mmu course creative multimedia kena bayar berapa, termasuk dgn asrama? Semasa foundation berapa sem?ptptn cover full tak masa foundation?

Ana Farhana said...

wassalam. bukan bayar masa hari pendaftaran, tp bayar sebelum dia. skrg saya x sure tp saya dulu bayar rm1500. foundation 1 tahun je so 3 sem lah. MMU guna trimester. ptptn just bagi pinjam rm8k je utk foundation so mmg x cover full. sem 3 kena bayar sndri tp saya x igt berapa. rasanya around 2k.

Anonymous said...

Salam nak tanya, kalau nk pinjam mara kena dapat pointer berapa? Mara cover full tak masa degree?semasa foundation 1thn dan degree selama 3thn tu ada yuran tambahan lain x?

Ana Farhana said...

Wassalam. Pinjam MARA boleh je asalkan pointer tak kurang dari 2.5 for each sem and yes, full cover tapi duit bulanan depends dkt parents punya gaji. Ada dpt byk, ada dpt sikit. Apa maksud awak, yuran tambahan?

Anonymous said...

As salam. Nak tnya...klu foundation law MMU boleh tak dpt pinjmn MARA.

Anonymous said...

As salam . Nak tanya ...foundation law MMU boleh tak buat pinjaman MARA

Ana Farhana said...

Wassalam.. MARA offer utk semua course tak kira law or business..

Anonymous said...

Salam nak tanya, degree in accounting ramai malay tak?

Ana Farhana said...

Depend dkt batch jgk. Kalau ramai apply, ramai la. Tp ada je melayu just quantity tu x boleh nk agak. Tp rasnya tak ramai sgt amik accounting. Mostly amik finance.

Anonymous said...

Betul ke kalau nak duduk hostel hanya sampai 1st year? Kalau 2nd and above kene sewa tempat lain.

Ana Farhana said...

Yup. Sebab skrg hostel tgh renovate so tempat x banyak. Drg utamakan freshies. Tapi kalau kita aktif or buat rayuan boleh je dpt.

Anonymous said...

Renovation tu agak2 bila siap eh?

Unknown said...

Assalamualaikum saya dapat tawaran untuk buat foundation di MMU ni. Foundation in creative multimedia. Bagi akak susah ke foundation ni? saya risau saya xleh bawak dalam waktu singkat... pengetahuan dalam multimedia dan grafik smua smua ni mmng saya kurang. Dalam pada masa yang sama saya ada dpt tawaran diploma kat KPTM. Kos yang hampir sama bagi saya iatu computer graphic design. sama ke? apa apa pun saya tngh buntu nk pilih foundation atau diploma? menurut akak. foundation ni cmna? kalau foundation ni.. sem 1 blajar apa?kalau saya ambik foundation saya risau xleh kejar. Kalau diploma pula... rasa macam lama pula.. kalau foundation setahun lepas tu degree kan?

Harap akak boleh tolong saya. Terima kasih.

Ana Farhana said...

Saya pun xde jawapan dia. Dah lama dah proses renovation tu sampai kitaorg x tahu apa yg dorang renovate. Mungkin tahu ni kot siap semua in sha Allah.

Ana Farhana said...

@Yasmin Amran..

Wassalam. Ikut suka adik mana lagi suka. Kalau foundation in creative multimedia, bidang dia luas means semua benda adik belajar tp kalau diploma in computer graphic, adik dh focus dkt satu area je. Yup, lepas foundation terus degree 3 tahun.

Foundation tak susah pun. Yelah ada certain part susah tp susah yg kita boleh hadap. Nak kata senang sangat tak jugak tp boleh je akk survive setahun. Tak perlu apa2 knowledge pun. Akak dulu langsung x pernah amik seni. Akk dari science stream dulu terus masuk foundation ni then belajar lah. Lama2 okay je. Sepanjang foundation adik akan belajar basic things about multimedia. Bagi akk, akk enjoy and suka je sbb course ni lebih kepada coursemark more than exam so kita tak tertekan sgt nak study bagai.

Kalau nak tahu lebih lanjut ke adik add je akk kt fb, senang akk nk explain.

Anonymous said...

Akak, kalau gi solat jumaat ada bas disediakan tak? Atau kene tumpang member punya kete?

Ana Farhana said...

MMU ada surau dik so semua org solat jumaat dkt situ sbb masjid x siap lg. skrg masjid dh siap and possible lah utk nk jalan kaki. Tp xde la dkt sgt. Jenuh gak lah nk berjalan. Tp skrg akk x sure mostly student solat Jumaat dkt surau or masjid. Kalau ada member drive, tumpang je lah g masjid.

Anonymous said...

Akak, foundation in creative multimedia perlukan skills dalam seni tak? Sebab saya pun dari sc stream and takde basic arts langsung. Apa pros and cons bila takde basic arts?

Anonymous said...

Salam nak tanya. Kalau kita ambik foundation law dekat mmu, adakah degree pun kita wajib sambung dekat mmu? Boleh ke kalau nak ambik degree tempat lain?

Anonymous said...

Salam, nak tanya. Kalau kita ambik foundation law dekat mmu, adakah kita wajib sambung degree kat mmu jugak? Boleh ke nak ambik degree tempat lain?

Ana Farhana said...

Wassalam... Tak semestinya. Kalau x nk sambung degree kt MMU pun xpe.



Takde skill pun x pe. Kita dtg untuk belajar kan so nanti slow2 kita pandai lah. Lagipun fcm bukan seni je. Byk lg keep ta belajar. Pros and cons tu depend kt diri sendiri. Maybe pros dia kita mcm amaze gila bila belajar sumting and cons dia kita kena berusaha lebih sikit. Tp overall okay je. Fcm takde lah "art" sgt. Mula2 je lepastu okay je. No worries, akk dulu lgsg tak reti melukis ke apa tp kita belajar then pandai lah. Aslkan kita minat apa yg kita belajar tu :)

Unknown said...

Y

Unknown said...

Y

Unknown said...

Y

Unknown said...

Y

Unknown said...

Assalamualaikum akak... sy dpt foundation in management di MMU cyberjaya... sy nk tnya... bnyak x org melayu dlm course tu... n rmai x org melayu yg smbung dgree dlm course account??.. n d last one.. lecturer2 ok x??

Unknown said...

Assalamualaikum akak... sy dpt foundation in management di MMU cyberjaya... sy nk tnya... bnyak x org melayu dlm course tu... n rmai x org melayu yg smbung dgree dlm course account??.. n d last one.. lecturer2 ok x??

Ana Farhana said...

@fakhrul

Wassalam. Tahniah dpt masuk MMU :)
Dia depend dkt batch jgk. Ada yg satu batch tu byk sgt student melayu tp ada batch yg banyak cina. Mostly kalau June intake byk je melayu ke, cina ke. Mostly kalau management mmg byk melayu dgn cina.

Nak kata ramai ke tak pun depend dkt batch intake. Tp ada je yg akan sambung account maybe tak seramai yg sambung finance lah. Lecturer okay je kot sbb akk pun bukan from management tp dgr member ckp okay je tp kalau ada lecturer yg cerewet tu biasa lah.

btw dafter masuk next week kan?

Unknown said...

Thanks.. :) ... ouh... akak MMU cyberjaya kan.. kos sara hidup kt sana tinggi x??.. btw.. sy bukan jun intake... sy masuk MMU 4 november nih... bawah scholar yayasan peneraju... :)

Ana Farhana said...

@fakhrul

ohh lambat lagi. ada masa untuk enjoy dulu :D boleh dikatakan tinggi jgk lah sbb akk duduk luar, bukan hostel. sewa pun boleh tahan and kos akk plak byk pakai duit. lebih2 lagi dh ada gst ni mmg hujung bulan boleh pakat makan maggie ramai2 lah haha.

so pandai2 saving and berjimat lah. kos management setahu akk byk guna duit untuk beli buku sbb member akk selalu beli buku baru awal2 sem.

Anonymous said...

Assalam. Kalau dari mmu nak pergi ke cucms atau makan2 luar perlu kereta ke? Or jalan kaki je? Just curious hehe Saya june intake

Anonymous said...

Orientation week dia buat ape je?

Ana Farhana said...

Wassalam. Kalau nak keluar obviously kena ada kereta lah. Kalau nak jalan kaki pun boleh tp agak jauh. Paling dekat pun ada area kedai makan dkt sebelah mmu. Jalan kaki lebih kurang 5 minit. Kat sana byk bus and teksi. Dpn mmu ada tempat tunggu teksi n bus. Welcome to MMU :)


Orientation mcm orientation biasa lah. Ada byk xtvt yg dorang sediakan. Just enjoy it :)

Anonymous said...

Assalam. Apa pakaian yang perlu bawa utk orientation? Jeans boleh guna tak?

Ana Farhana said...

Masa saya orientation dulu, jeans tidak dibenarkan. Just bring your normal clothes. Sbb baju orientation akan diberikan.

Anonymous said...

Salam Ana, kalau nk apply mara untuk degree mcm mna? Mara cover berapa kalau dlm course creative multimedia? Terima kasih :)

Ana Farhana said...

Wassalam :)

MARA hanya available for degree sahara. Kalau foundation takde.

MARA akan cover yuran and provide duit pocket tapi beerapa dia bagi pinjam tu depend on our parent's salary. Ada yg dpt 42k, ada yg dpt 38k.

Awak dh masuk MMU ke apa? Sbb kalau nak tahu mcm mana apply nanti dorang update dkt onlinemmu or boleh refer dkt financial department.

ain said...

Salam ana. Hostel mmu tu, boleh ke sebilik dengan kawan?

Ana Farhana said...

wassalam ain.
kalau budak baru mmg dia dah setkan sapa roomate kita tp kalau nak tukar boleh je tp tukar suka sama suka lah. hoste skrg dh baru, ada bilik berdua and ada bilik bertiga,

ain said...

Ouh okay, terima kasih. Lagi satu, keputusan medical check up saya 2 minggu. So, keputusan medical check up saya tu tak sempat siap masa hari pendaftaran nd tak complete masa filling session nanti. Boleh ke saya hantar medical check up tu selepas hari pendaftaran?

Ana Farhana said...

hari pendaftaran bila ea? takpe rasanya. nanti cakap je dkt person in charge tu or call je MMU tanya mcm mana.

ain said...

4/11 ni. Saya dah email. Dia reply, kalau siap sebelum hari pendaftaran lagi bagus. Kalau tak siap, boleh bagi lepas hari pendaftaran. Tapi masa filling sesion nanti, tak lengkap lah. Tu yang saya risau, boleh ke tidak bagi selepaa hari pendaftaran.

Unknown said...

awak nie nak masuk MMU jugak ke esok?? Kalau sudi, ws sy, 0139532123.. Faris.. Saya macam blur jugak nie.. hehe

Unknown said...

0139532123.. ws ep

Unknown said...

Nak tanya, still study lg ke? Insurans tue wajib ep bayar?

Ana Farhana said...

@ain

oh kalau dah email okay lah. at least pihak mmu dah tahu. good luck orientation! have fun! :)

Ana Farhana said...

@faris willy

haah. sy still belajar dkt mmu. insuran tu tak bayar pun takpe sbb takde function pun. Insuran tu boleh guna dkt clinic mmu je.

Unknown said...

Salam,kak Farhana.saya kauthar.akak cakap starting 11k.maksudnya kos tu sebelum start belajar ke? Thts mean sebelum dpt ptptn apa semua la.so parents kita la kena cover? Ke macam mana.?

Ana Farhana said...

@abdulrashid

Wassalam... haah. akk apply ptptn masa second sem so first sem kena bayar sendiri. Lagipun ptptn kasi 8k je so mmg tak cukup utk nk cover semua.

Unknown said...

Hi, blog ni masih aktif ke? Saya nak tanya beberapa soalan

Ana Farhana said...

@azizah azman

hi! yes, blog ni masih aktif. If nak tanya pasal MMU, why don't awk email je saya so senang sikit.
email: nananeyra94@yahoo.com

Anonymous said...

Salam kak ana.. saya dpt offer jpamara scholarship foundation life sc kat mmu..kalau degree nnt wajib dkt mmu jugak ke...

Unknown said...

Salam ana.. saya dpt offer utk foundation in it at mmu.ada terbaca kat blog lain pasal isu racist.something like...most of lecturer akan membantu student from same race utk score but give more prresure to the race.any komen?

Unknown said...

Salam ana.. saya dpt offer utk foundation in it at mmu.ada terbaca kat blog lain pasal isu racist.something like...most of lecturer akan membantu student from same race utk score but give more prresure to the race.any komen?

Amer Ridzuan said...

Hye. Saya dpt jpamara life sciences jugak. Intake 19 june 2016 nih. Kalau sama. Kindly email me: ridzuber@gmail.com bnyak benda yg nk tnya hehehe.. tq..

Anonymous said...

Salam Kak Ana, saya sekarang sudah habis foundation fcm. InsyaAllah akan sambung degree in Interface Design. Saya nk tnya berkenaan loan MARA. Sekarang mara tak ada bg loan pendidikan kepada students mmu dah ke? Akak tahu tak loan lain selain ptptn?Terima kasih:D

Ana Farhana said...

wassalam. wah tahniah dh habis foundation! good luck degree! :)

pasal mara akk x sure lah. better tanya dkt finance. sbb ask ada dir jgk yg mara dah tak support tp x tahu lah betul ke tak. boleh je try zakat or biasiswa mmu tp kena jaga pointer lah. mostly student akan apply ptptn jgk sbb sng sikit nk apply.

yusma said...

Salam adik. Saya nk tnya..anak sy ambik diploma perakaunan di MMU Melaka. Ank sy tak hadir pada hari orientasi. Jadi macam mana saya nk tahu apa yg diberitahu dlm programe trsebut

yusma said...

Salam adik. Saya nk tnya..anak sy ambik diploma perakaunan di MMU Melaka. Ank sy tak hadir pada hari orientasi. Jadi macam mana saya nk tahu apa yg diberitahu dlm programe trsebut

Ana Farhana said...

@yusma wassalam kak. Oh jgn risau. Orientation is just for fun and mostly xtvt dorang byk melibatkan game and typical orientation yg ada nyanyi2 and motivation talk. And dorang akan bawa students melawat kawasan mmu. Tu je. Dorang takde bagi penerangan sangat pun pal programme yg masing2 dapat.

Unknown said...

Hi sis, sya nk tnya. For 1St sem boleh ke kita dduk luar? Means, adakah wajib utk semua student yg baru utk stay dekat hostel yg disediakan?

Unknown said...

Hi sis, sya nk tnya. For 1St sem boleh ke kita dduk luar? Means, adakah wajib utk semua student yg baru utk stay dekat hostel yg disediakan?

Anonymous said...

Hi. Sya nak tnya. If foundation Wajib ke utk semua students tinggal di hostel yg disediakan seperti kolej/u lain? Cz sya igt nak stay luar if boleh.

Ana Farhana said...

@arsya @anonymous hi sorry for the late reply. hostel tak wajib. boleh je kalau nak ulang-alik.

Unknown said...

Assalammualaikum kak , saya nak tnya apa pkaian yg d pkai smasa mnghadri klas atau kuliah ? Saya curious dgn khdupan sharian d sna , sbb saya skolah brasrama pnuh mngkin ada sdikit prsamaan dgn msa lpang d sna . apakah kmudahan yg d sdiakn d sna kak ? Dance studio ada tak ? Klau dip accounting mhal tak fee dia ?

Unknown said...

Assalammualaikum kak , saya nak tnya apa pkaian yg d pkai smasa mnghadri klas atau kuliah ? Saya curious dgn khdupan sharian d sna , sbb saya skolah brasrama pnuh mngkin ada sdikit prsamaan dgn msa lpang d sna . apakah kmudahan yg d sdiakn d sna kak ? Dance studio ada tak ? Klau dip accounting mhal tak fee dia ?

Ana Farhana said...

@sarahshara wassalam. anything as long as casual or formal. no slipper or short pant. kalau kt mmu cyber ada swimming pool, stadium, gym, court. usually lah student mostly top up tido or keluar time masa lapang. kalau ada pun, dorang jogging or lepak library kot. jarang sgt lah tgk dorang bersukan or beriadah tp ada je just tak selalu. kt depan mmu ada park so sometimes dorang jogging situ. dance studio xde tp kalau minat menari boleh join club sakti. ask x sure fee berate tapi boleh check dkt laman web mmu rasanya.

zar said...

Assalamualaikum kak, sya nak tanya mcm mna nak submit hostel appeal form? sbb sya tak dpt hostel kt mmu cyberjaya & tak mampu nak stay luar. how?

harap akak dpt tolong sya. thank u.

Ana Farhana said...

@zar wassalam.. oh kalau pasal hostel boleh pergi jumpa akk kt office dia (HB4) sbb hostel bukan under MMU lagi. Tapi depend jgk, kalau ada kosong then dapat lah. Kalau xde, kena tggu sbb hostel lagi satu under renovation so that's why terhad. Apa2 pun try jumpa akk tu dulu and bincang.

Fauzan said...

Assalamulaikum kak, Kos business administration susah ke kak? Ada hidden chrge x ? Byk pki duit kos ni?

Ana Farhana said...

@fauzan wassalam. akk pun tak pasti lah tapi belajar apa2 pun takde yg senang kan. Just belajar elok2 and siapkan assignment then okay lah. Susah ke tak tu terpulang diri sendiri minat and boleh bawa tak. Boleh refer fee utk course tu dkt website mmu and takde hidden charge unless awak ada buat kesalahan then kena denda lah like park tempat yg salah. Selalunya yg banyak pakai duit ni fcm je. Course lain pun pakai duit utk beli buku tp ada brim kan so mostly student guna voucher buku

Unknown said...

Assalam. sy julia n insyaAllah klau ad rezeki sy akn dpt masuk ke MMU utk intake April 2018. sy nak tahu cost yang sebenar yg wajib perlu ada dlm tgn wktu kita pegi bt pendaftaran tu? anggaran berapa eh yang perlu ada ?

Unknown said...

Assalam, sy Julia.
InsyaAllah klau ada rezeki sy akan masuk ke MMU untuk intake April 2018 dalam bidang Business Administration. sy nk tanya, berapa anggaran duit yang perlu ada dalam tangan masa kita pegi lapor diri nnti eh ? duit yang wajib perlu ada wktu tu? termasuk dengan pendaftaran, hostel bagai.

Ana Farhana said...

@julia hi julia! maaf lambat reply. btw congrats yaa dpt masuk MMU! dah dpt surat tawaran? sbb dia akan hantar sekali dgn borang2. Zaman dulu kena bayar 1.5k utk pendaftaran tp yg sekarang saya tak sure lah.

Unknown said...

Nak tanya kalau apply mmu bachelor dalam creative multimedia total first msok tu brapa kna bayar? Kalau apply ptptn lpas kaa utk sara hidup and yuran skali?

Unknown said...

Kalau apply fcm degree advertising tu total kena bayar msa awal dftar berapa? Then every sem berapa? Kalau apply ptptn lepas tak untuk duit sara hidup and yuran (including college)

Ana Farhana said...

@asyraff saya tak igt total berapa tp rasanya dlm 42K or awak boleh check dkt website mmu. Dekat situ dia ada bg detail yuran. Kalau apply ptptn, obviously dorang cover semua include duit sara hidup tp depend jgk berapa byk dorang bg pinjam. Saya tak sure kalau dftr degree kena bayar berapa sbb dulu saya terus masuk je and bayar yuran each sem je (sbb saya tak stay hostel). Each sem rasanya around 4-5 k

Unknown said...

Masuk mmu ok kewr bukan mahal ka kos belajar dia.saya buat survey ramai kata tak perlu msuk mmu pun xpe tpi apply upu tapi bagi sya benda merunsingkan boleh x saya nk tahu pelajar yg msuk nie memang berduit ke sebab sya sgt berminat nk msuk tpi byk sgt perkara negatif kalau msuk ipts apa pndpt anda.

Unknown said...

Masuk mmu ok kewr bukan mahal ka kos belajar dia.saya buat survey ramai kata tak perlu msuk mmu pun xpe tpi apply upu tapi bagi sya benda merunsingkan boleh x saya nk tahu pelajar yg msuk nie memang berduit ke sebab sya sgt berminat nk msuk tpi byk sgt perkara negatif kalau msuk ipts apa pndpt anda.

Unknown said...

Masuk mmu ok kewr sebab ramai yg kata masuk ipts ni byk betul kena pkai duit baik apply upu tapi sya nk sgt msuk bila buat survey rasa mcm ok jewr bila dgar org kta msuk mmu x jamin lagi so,masuk mmu nie elok kewrsya nk sgt pendpt awk yg sgt detail

Ana Farhana said...

@norhamimi ok je. pakai banyak duit tu depend lah kita spend duit mcm mana. Kalau mcm kos sy dulu, mmg byk pakai sbb arts kan. Mana2 faculty arts dkt mana2 uni pun sama je. Bagi sy okay je sbb mmu pun one of the top universities dkt malaysia. Pokok pangkalnya dkt kita jgk, study mcm mana sbb mmu punya silibus pun quite tggi x sama mcm tempat lain. Ramai je yg keluar mmu berjaya. Bg saya, ikut hati kita belajar mcm mana. Kalau byk main2, mmg tak jadi apa lah. Tapi kalau kita niat ikhlas belamra and buat jeje, in sha Allah okay je.

yona said...

Salam kak, banyak tak yg ambk Diploma creative multimedia? lagi2 klau intake April? i'm taking Diploma in Digital Motion Graphic for April intake. Course ni baru lagi jdi tkut pula klau tak bnyk yg ambk. Lagi satu kalau Diploma boleh apply MARA tak?

Ana Farhana said...

@yona wassalam. kalau diploma akk x sure lah. kt mmu melaka eh? tp rasanya tak ramai sgt mcm june intake tp x tahu lah kalau ramai yg apply tahun ni. psl MARA kena direct tanya MARA sendiri sbb skrg utk degree nak apply MARA pun susah.

yona said...

@Ana kat cyberjaya. on-campus hostel tu junior and senior share bilik tak?

Ana Farhana said...

@yona kalau intake baru, dorang letak dalam satu bilik yg sama unless lepastu korang nak tukar bilik then dia masukkan korang kt mana2 bilik yg kosong yg maybe ada senior.

Anonymous said...

Yuran masuk brp?
Yuran asrama brp?
Yuran Course lain lain ke?

Ana Farhana said...

@anonymous

pendaftaran kena byr 1.5k tp yuran based on course. Boleh refer laman web MMU. Asrama saya tak sure lah skrg berapa. Foundation rasanya around 12k tp degree ikut course.

- said...

sekarang yuran dah mahal 56k..huhu..PTPTN pon tk kasi full. Tapi tkpe sbb boleh apply yum

no name said...

hai ana...
anak auntie dapat offer yayasan telekom utk buat foundation in engineering tapi offer letter belum dapat lagi. auntie just nak tanya, perlu sediakan duit ke untuk register

no name said...

salam ana...
auntie nak tanya. Anak auntie dapat scholar dari yayasan telekom untuk buat foundation dan degree in engineering. adakah auntie perlu bayar apa2 untuk pendaftaran (offer letter belum terima, tu yang tak tahu)

cikgu maths said...

salam Ana.
Auntie nak tanya, kalau anak dapat scholar Yayasan Telekom, perlu bayar apa2 tak masa pendaftaran nanti. Offer letter tak dapat lagi, tu yang tak tahu detail.

Ana Farhana said...

@unknown yeke? maybe sbb gst dulu kot? or maybe sbb mmu dah takde duit haha. tapi ptptn pun skrg tgk jgk kan background kita, ada certain dpt full, certain dpt half je. kalau dpt yum okay lah. dulu ada member apply and dpt. masyuk jgk lah

Ana Farhana said...

@cikgu maths, wassalam auntie. maaf lambat reply. tak silap saya, dulu kwn saya ckp, yayasan akan bayarkan yuran pendaftaran terus so auntie tak perlu bayar apa2. Tapi utk kepastian, auntie kena confirmkan dgn pihak yayasan atau mmu jgk sbb takut proses dah tukar.

Unknown said...

Asalam. Saya berminat nak masuk MMU, ambil Diploma 3D Modelling and animation. Saya ada 2 soalan.
1)Ramai melayu tak ambil course ni? (Saya kemasukan Nov)
2)Persatuan apa yg ada kat MMU?

Ana Farhana said...

@Henshin wassalam. hi tahniah dpt masuk MMU! In sha Allah ramai je melayu sbb mostly yg amik course art ni kebanyakan nya melayu. Ada byk jgk persatuan. Takpe, nanti akan akan club week so nanti awk boleh survey club2 yg ada and apa aktiviti yg dorang selalu buat. All the best ya! :)

Saraeida said...

Hi Ana, dalm entry ada ana kata course kt FCM ni byk pakai duit..boleh tahu dari segi apa ye selain dr yuran? Hostel dia ok tak? Lecturer2 FCM ni membantu tak? Kalau x berapa fluent English, ok tak study di MMU ni?

Tq

Unknown said...

Sekarang kakak dah tamat ka belum, tahniah, saya baru nak apply.

Ana Farhana said...

@saraeida Hi! Yuran mmg agak mahal sbb private kan tp boleh apply biasiswa. Kalau masih sama, yuran is 4.5k for each sem. Hostel dia okay. Sy ada buat post and tunjuk gmbr hostel. Mahal tu dari segi assignment lah sbb sometimes ada kena print and kena shoot so nak bayar talent lagi. Tp takde lah mcm every time nak kena guna duit. Depend jgk. Lecturers semua okay! Dorg x focus on english sgt pun. X fluent pun x pe sbb mostly akan speak malay jgk unless ada international students. Pasal lecturer, jgn risau. Dorang akan tolong and guide kita :) In fact, mostly lecturers sampai skrg masih contact dgn saya so no worries. Lecturer mmg sporting and best :)

Ana Farhana said...

@unknown hi! akk dah lama tggl kan mmu hehe btw thanks :) good luck dik. Have fun and enjoy study kt mmu.

Zulhilmi said...

Asalamualaikumm..nak tanya course CM ni mesti ada belajar photoshop illustrator semua tuu kann..so software2 semua tuu kena download sendiri or akan diberi nnti yaaa 😊😊

Ana Farhana said...

@zulhimi hi waalaikumussalam! yup, kena download sendiri 😊

makhluk tuhan said...

Hai! Nak tanya kalau apply mara untuk foundation boleh ke? 😊😊

makhluk tuhan said...

apa mall yg terdekat dkt mmu eh? mcm nk bli brg2 ke ape or tmpt best nk jalan2..bole suggest tak? ☺️🙏🏻

Ana Farhana said...

@makhluk tuhan MARA tak taja utk foundation. Even utk degree pun sekarang agak susah. So better cari other options than ptptn lah kalau boleh. Kalau takde jgk, amik ptptn.

mall yg paling dekat are dpulze, tamarind and ada lagi yg baru. not too sure sbb skrg dah maju and lama tak pergi dah. banyak je tmpt2 best mcm ioi, alamanda or you can google activity in putrajaya. Ada banyak sgt.

Kealfikri said...

Assalamualikum saya dh dpt tawaran utk masuk Degree in Advertising design utk kos ni susah tak and ada berapa peper utk final?

makhluk tuhan said...

Hi nk tnye masa pgi class and dlm campus bole pkai t shirt and jeans ke? ke mmg rules ade collar je 😂😂

Anonymous said...

@kealfikri wassalam. ada part yg susah, ada part yg senang. Overall, enjoy je throughout the journey sbb best :) Paper tu tak igt lah tp FCM exam x byk sgt lah so no worries!


@makhluk tuhan hi! haha tak kisah pakai apa pun asalkan yg proper lah. Not necessary pun kena collar. Actually, one of my friends pernah pergi kelas pakai baju i love perak tau! hahaha