September 18, 2020

Pengalaman Temuduga SPA (Pegawai Penerangan)


 Hi Assalammualaikum!


So I nak share my experience pergi temu duga SPA untuk jawatan Pegawai Penerangan S41 di Jabatan Penerangan Malaysia. Since I stay Negeri Sembilan, so I pilih Seremban utk pusat temu duga. I dpt hari Selasa, ada 15 orang for that day and lusa nya ada 15 org lagi (rasanya lah) since Rabu cuti Hari Malaysia. Interview I pukul 9 tapi office kan buka pukul 8 so I gerak awal and sampai sana pukul 8 tp I rehat2 jap then I masuk around 8.20 am. Masa tu, I dpt no 4 sbb first come first serve basis and time tu orang kedua tengah interview. That time ada sorang calon lagi and borak2 dengan dia. Dia ckp, yg first calon interview masuk pukul 8. 


Each interview around 20 minit jugak and no worries, sempoi2 je. Sebab pkp kot, so interview sorang2 dalam bilik, 2 orang panel and in bahasa. Salah sorangnya is bekas ketua Jakim Malaysia and sorang lagi I x sure tp muka dia familiar. Yg bekas ketua Jakim ni sangat2 soft spoken and lembut je cakap mcm bagi motivasi. And dia suka sebut nama penuh I. Also, dia lebih banyak tanya pendapat while sorang lagi more to check my file (banyak kali dia flip pages and check satu2 and before habis iv tu dia check lagi sekali) and then dia tanya soalan kbat which is ada jugak i goreng je haha yang penting kena yakin dan senyum. If nak bagi contoh, guna yang latest issue or something yang relatable. Tapi I perasan dia tengok I atas bawah like dia judge the way kita dress up, duduk, menjawab soalan and cara kita present ourself. 


Note: Before masuk, ketuk pintu dulu and bagi salam. Before perkenalkan diri pun sama, bagi je salam dulu and then start with my name is...



From my experience, kalau dah tulis pukul 9 tu, datang lah sejam awal pun takpe or at least 30 min early. Dia tanya masa I interview sampai pukul berapa (thank god I dtg awal 40 min) and lama ke dari rumah ke situ. I masuk pukul 9 and habis pukul 9.20. That time ada calon kelima (dia sampai 10 min after i sampai) and calon keenam tgh daftar. First impression matter so please, please dtg awal. 


Selain tu, cara pemakaian kita. Pakai je baju kurung then tudung tu sopan sikit. Macam I, dpt ex ketua Jakim haa nasib baik tudung labuh time tu and pakai stoking ahah! Oh yes, stoking. Sila pakai and jangan pendek sangat. Pakai je stoking panjang skin color and kasut formal hitam bertutup. I pakai flat 2 inches tapi bila jalan x bunyi. Name tag pun kena pakai biar nampak formal. I sarankan pakai jam tangan so nampak kita amik tahu pasal masa. Ada yg ckp better pakai jam besi tapi kalau xde, x perlu beli baru. Pakai je jam apa ada as long as tak mengarut lah. Jangan pulak kekonon nak be different, kau pergi pakai jam boboi boy haha itu tak dibuat orang ye!


Ladies, hand bag pakai yang simple but nice. Tak perlu terlalu stylish or fancy. Tudung pun please kemas kan. Kalau pakai shawl, jangan ikat belakang or trendy styles. Yang free hair, better ikat rambut so nampak kemas. Again, make it simple and sopan. Nampak classy bukan ootd. No accessories like gelang. No blazer if pakai baju kurung sbb pernah baca it's not proper. Makeup pulak x perlu tebal. I just apply a lil bit of foundation (make it looks natural) and loose powder. Lip balm colek sikit sbb i nak bibir nampak pinkish x terlalu dull. Perfume yg light2 and bau tak too strong. I sembur sikit je buat cukup syarat.






I just pakai kurung plain and tudung biasa ada batu sikit2 je.
Nametag pakai belah kiri (gambar ni reflection cermin so nampak i pakai nametag belah kanan but actually it's on the left side)



Make sure pilihan color baju jangan too bright or bold, elak pakai baju kurung hitam full mcm pergi berkabung and tudung jangan bercorak or berbatu sangat. Kain kosong baju corak or vice versa or plain semua. Just simple but make it looks pretty and professional. My tip is pakai color baju yang buat kita confident. For me, i rasa confident bila pakai baju color brown, black, pink and red. Trust me, it helps.



Before interview, I isi je myresume tu tapi urus setia tu ckp tak perlu. Takpe, for safety, isi je sbb dalam email ada bagitahu. I search jgk apa yang perlu kita buat like susunan file tu kan. I tak suka letak divider tu yg maklumat diri, sijil2 and bla bla sebab nampak tak cantik and mcm too scrap book. Ni pendapat i, lain orang lain pendapat nya. Sebab I baca, ada yg kena buang divider tu and susun sijil balik. Jadi satu masalah jgk kan. So I decide tak nak buat sbb before ni, pergi mana2 iv (swasta) pun x buat just susunan sijil tu bagi betul and menarik. Urus setia tu pun tak check file, just check salinan yg mana sijil2 rupanya tak perlu. Cover depan I buat tp bukan tampal kt cover file. Jangan lupa bawa salinan and make sure siap sah and siap klip with resume. Check kelayakan akademik MQA dan print. Letak dalam file and sertakan sekali with other salinan.




File color hitam sbb tgk org ckp better guna color hitam.
Beli ring box file folder yg dalam guna plastic cover.





Untuk cover ni, I pakai photo paper.
I letak logo jabatan dan kementerian.




Kad pengenalan, sijil lahir dan pmr semua i guna selotape utk lekat. Make sure tak gerak2 lah. This one I pakai kertas keras sikit, not that normal A4 paper.




For academic, from pmr to latest and sijil2 kegiatan luar, from top (antarabangsa, university, kebangsaan, negeri) to lowest (daerah, sekolah). Sijil guna from form 4 and kalau berkaitan dgn jawatan, lagi bagus. I letak je mcm sijil penghargaan, tournament, director / ajk event and kursus motivasi sbb berkaitan kan. Tapi sijil mcm dapat no 2 or ketua kelas semua tu tak perlu. Kalau pengawas, letak je nampak lah ada jawatan sikit haha sbb sijil I ada dalam 10 je. Itu pun dah tapis2. 



For resume, buat lah cantik2 sikit and sedap mata memandang. Kalau x reti, amik je template online or upah orang buat. Nampak kita berusaha. I buat dalam english but I think mana2 okay je. Sbb i ada nampak kt facebook, sorang ni buat dalam bentuk surat. I don't know but for me, mcm tak professional and nampak malas. Bukan senang kan nak dpt interview, so better buat elok2 and show some effort lah. I print guna photo paper sbb I dpt tip ni from fesbuk. Biar nampak stand out sikit. Oh, never ever put your personal social media (twitter, instagram, facebook) in your resume tau! Linkedin, behance or any artwork sharing platforms are okay. The rest, JANGAN LETAK.



Lastly, make sure kita betul2 prepare and faham tentang jabatan dan jawatan yang kita mohon. I hafal pentadbiran semua tapi kbat yg di tanya haha. Paling penting smile, make ourself comfortable and make them like you (likeable) too. I perasan panel pun senyum and gelak2 je maybe sbb tgk i senyum manis kot haha sampai sorang panel tu siap tanya "followers berapa ramai?' haa so senyum senyum lah. Dapat pahala jugak kan. Antara dia tanya, peranan kita, apa kita buat untuk sekian sekian situasi, and maybe i more to technical and design, dia tanya pasal design stuffs and kena check website sbb dia test knowledge kita pasal tu jgk. I dulu join jgk group2 utk jawatan ni tp last2, i left haha sbb stress. Lain negeri, lain orang, lain interview nya. As long as kita fully prepare, doa banyak, research, minta restu mak ayah... in sha Allah, dipermudahkan. Rezeki tu Allah yang pegang. Percaya dgn Allah.



Oh btw, make yourself knowledgeable so read, read and read news or any issues sbb i kena tanya pasal fake news and alhamdulillah i igt lagi since i belajar dulu (thanks prof ghaz!) and sell yourself well. I mean, you tebal muka, show off everything about you like you pandai buat ni, buat tu. Interview mcm business. Kita seller, panel buyer. Jawatan is product. So nak jual product, seller kena pandai pitch, knows your product and and the usp. In this case, you're the seller so kena fully understand about your product and make the buyer trust and yakin with you.


2 comments:

Anonymous said...

Assalamulaikum... Wow.. Menarik perkongsian sis.. Sy pun dpt tawaran jawatan ni tapi baru peringkat ujian psikometrik.. Sis, nak request, bole tak sis cerita mcm mna perjalanan nak dptkan jawatan ni? Lepas ujian psikometrik, apa lagi ujian yg ada? Thank u in advance.. 😊

shamyheart said...

Wah, bagusnya tips. Terima kasih sebab sudi kongsi.
btw, u lulus dan dapat tak jawatan ni?